تعمیر دیزل ژنراتور


تعمیر و نگهداری دیزل ژنراتور یکی از وظایف مدیریت فنی در مجموعه‌های صنعتی است که توسط واحد نت صورت می‌پذیرد. دیزل ژنراتورها به‌واسطه ساعات طولانی کارکرد خود به نگهداری، تعمیر و تعویض قطعات نیاز دارند. جهت افزایش بهره‌وری و طول عمر ژنراتورهای گازوئیل‌سوز به افرادی با تجربه‌کاری مناسب و قطعات یدک اصلی نیاز خواهید داشت. طی این مقاله، مطالب آموزشی حول محور تعمیر و نگهداری دیزل ژنراتور مطرح خواهد شد. جهت یادگیری نکات مهم نگهداری و تعمیر دیزل ژنراتور تا انتها همراه ما باشید، جهت مشاوره درباره انواع ژنراتور مانند ژنراتور استمفورد میتوانید با ما تماس حاصل نمایید.


مطالعه بیشتر: دیزل ژنراتور Baudouin

تعمیر و نگهداری دیزل ژنراتور

دیزل ژنراتور به مجموعه‌ای از موتور دیزل، ژنراتور و انواع لوازم تکمیل‌کننده مانند: شاشی، سیستم کنترل، سیستم مولد گرما، قطع‌کننده اضطراری مدار و بسیاری دیگر از قطعات کمکی است. هر کدام از این قطعات تشکیل‌دهنده در اثر استفاده بیش‌از حد یا شرایط نگهداری نامناسب، می‌تواند دچار آسیب شوند. از این‌رو برای جلوگیری از تعمیر دیزل ژنراتور، امکان استفاده از دستورالعمل‌های تعمیر و نگهداری دیزل ژنراتور را به‌صورت دقیق مطالعه کنید.

با کسب اطلاعات لازم، میزان آسیب به موتور برق دیزلی مورد استفاده به شدت کاهش پیدا کرده و دیگر نیازی به تعمیر دیزل ژنراتور به‌صورت اساسی و صرف هزینه زیاد نخواهد بود. مسئول راه‌اندازی مولد دیزل باید به نکات کوچک اما مهم در تعمیر و نگهداری دیزل ژنراتور توجه لازم را داشته باشد. در ادامه به مهم‌ترین موارد شروع کار موتور دیزلی اشاره شده است.

در ابتدا باید گفت تعمیر دیزل ژنراتور، کاری تخصصی است و باید به کارشناسان مجرب این حوزه سپرده شود، پیشنهاد میشود برای تعمیر دیزل ژنراتور با کارشناسان فنی ما تماس حاصل نمایید.


مطلب پیشنهادی: قیمت ژنراتور استمفورد


نکات راه اندازی دیزل ژنراتور

شخص مسئول راه‌اندازی موتورهای دیزلی باید به نکات و علائم کوچک اما در عین حال مهم دقت لازم را داشته باشد. توجه به عوامل محیطی تاثیرگذار و نمایش‌گر قطعات مختلف تشکیل‌دهنده دیزل ژنراتور جزئی از اصلی‌ترین وظایف مسئول راه‌اندازی دیزل ژنراتور است.

نحوه تعمیر و نگهداری دیزل ژنراتورها بسته به مدل آن متفاوت بوده و توسط شرکت سازنده در قالب بروشور به مشتری تحویل داده خواهد شد. اما به‌طور کلی مهم‌ترین نکات راه‌اندازی موتور برق دیزلی جهت جلوگیری از تعمیر و نگهداری دیزل ژنراتور عبارت است از:

در زمان سوخت‌گیری، موتور خاموش باشد.

در زمان سوخت‌گیری، استعمال دخانیات و روشن بودن آتش حتی کبریت و فندک ممنوع است.

بعد از سوخت‌گیری؛ گازوئیلی که روی قطعات ژنراتور ریخته شده به‌درستی تمیز شود.

از رفتن به نزدیکی بخش پروانه و دیگر قطعات متحرک موتور با لباس گشاد و موی بلند اجتناب کنید.

از روغن‌کاری، تمیز و تنظیم کردن موتور در زمان فعالیت موتور دیزل ژنراتور، خودداری کنید.

تنها در صورت خاموش و خنک بودن موتور اجازه باز کردن درب رادیاتور را خواهید داشت.

به‌دلیل تولید گازهای مضر از موتورهای دیزل در محیط بسته استفاده نکنید.

وضعیت خلاصی دنده قبل از راه‌اندازی چک شود.

خودسرانه از قطعات غیر استاندارد با مشخصه فنی متفاوت با ساختار موتور در مولد دیزل استفاده نکنید.

آب سیستم خنک‌کننده عاری از هرگونه املاح باشد.

مقدار ضدیخ در محلول سیستم‌کننده کمتر از 50 درصد کل محلول باشد.

در صورت استفاده از ضدیخ در سیستم خنک‌کننده، آب رادیاتور هر سال آزمایش شود.

محلول ضدیخ، آب و ضدزنگ در محیط‌های گرم‌سیر هر 6 ماه یک‌بار مورد تعویض قرار گیرد.

قبل از شروع تعمیر دیزل ژنراتور، از خاموشی موتور و جدا بودن اتصال باتری اطمینان حاصل نمایید.

پیشنهاد میشود از محصولات فروشگاه سعدی مانند دیزل دويتس آلمان دیدن نمایید.


تعمیر دیزل ژنراتور

چک لیست راه‌ اندازی دیزل ژنراتور

هر موتور دیزل از بخش‌های مختلفی تشکیل شده و برای راه‌اندازی موتور برق‌های دیزلی باید اقدامات خاصی را به‌طور پی‌درپی انجام دهید. جهت تکمیل اطلاعات شما عزیزان در خصوص شرایط تعمیر و نگهداری دیزل ژنراتور، چک‌لیستی در حالت تفکیک شده بخش‌های مختلف آماده شده است. با استفاده از این چک‌لیست میزان تعمیر دیزل ژنراتور به‌طور قابل توجه‌ای کاهش پیدا خواهد کرد، پیشنهاد میشود به بررسی محصولات ما بپردازید، یکی از محصولات پرفروش امروزی ديزل ژنراتور ماينر میباشد.

روغن موتور

شرکت سازنده بر اساس مدل هر موتور دیزل، نوع خاصی از روغن موتور مورد تایید قرار داده است. طبق بروشور شرکت تولیدکننده مقدار مشخص شده روغن داخل موتور بریزید. حتی در زمان عدم‌استفاده از دیزل ژنراتور مقدار استاندارد تایید شده روغن داخل موتور نگه داشته تا از رسوب کربن و تشکیل لجن در بخش داخلی موتور جلوگیری شود، این امر باعث میشود که ژنراتور ها کمتر به تعمیر دیزل ژنراتور نیاز پیدا کنند.

زمان تعویض روغن در حدود 150 الی 200 ساعت کارکرد موتور است. همچنین اگر موتور دیزل به مدت طولانی به طور مثال یک‌سال خاموش باشد؛ باید اقدام به تعویض روغن موتور گرفته شود.

محلول خنک کننده

در فصل تابستان یا مناطقی که دارای آب‌وهوای گرم هستند؛ از محلول آب تمیز به‌همراه یک درصد ضد زنگ جهت خنک‌کاری استفاده نمایند. در ایام سرد سال نیز از مخلوط محلول آب سالم (بیش‌از 50 درصد)، ضد زنگ (یک درصد) و ضد یخ استاندارد بر پایه اتيلن گليكول (کمتر از 50 درصد) برای سیستم خنک‌کننده بهره‌برداری کنید، همانطور که در ابتدای مطلب بیان شد، تعمیر دیزل ژنراتور امری بسیار مهم و تخصصی است، پیشنهاد میشود برای تعمیر دیزل ژنراتور با کارشناسان فنی ما تماس حاصل نمایید.

برای اضافه کردن محلول به رادیاتور حتماً موتور باید خاموش و خنک باشد تا اجازه باز درب رادیاتور را داشته باشید. در هنگام افزودن محلول، از صافی مخصوص جهت جلوگیری از ورود ناخواسته شی خارجی به محفظه رادیاتور بهره ببرید. در آخر سیستم خنک‌کننده را هواگیری کرده و بعد از 10 دقیقه روشن بودن در حالت متوسط، دمای آب را مورد ارزیابی قرار داده؛ در صورت نیاز، به‌میزان مایع خنک‌کاری اضافه کنید.

سوخت‌گیری

گازوئیل مصرفی را به‌طور منظم تهیه و مورد آزمایش قرار دهید. وجود آب در گازوئیل سبب پوسیدگی قطعات داخلی خواهد شد. از این‌رو جهت جلوگیری از تعمیر دیزل ژنراتور باید از مراکز معتبر، سوخت مصرفی مجموعه را تامین نمود. همچنین در فصول سرد سال می‌توانید با اضافه کردن ضدیخ سوخت از یخ‌زدگی سوخت گازوئیل و تبعات تعمیر دیزل ژنراتور جلوگیری کنید.

در زمان اضافه کردن سوخت به مخزن موتور دیزل، حتما موتور ژنراتور خاموش بوده و تمام نکات ایمنی رعایت شود. جهت جلوگیری از ورود ناخواسته اشیاء بهتر است از قیف صافی‌دار استفاده شده و در پایان کار در صورت نیاز، عمل هواگیری دستی سیستم سوخت را انجام دهید.

آزمایش باتری و استارت زدن

یکی از اصلی‌ترین خرابی‌های موتورهای دیزل، مشکلات سیستم برق و باتری ژنراتور است. فرسودگی، عمر بالا و کمبود مایع الکترولیت از عوامل تاثیرگذار در عدم‌شارژ باتری هستند. جهت تعمیر و نگهداری دیزل ژنراتور به‌صورت دوره‌ای سه ماهه، اقدام به سرویس و تمیز کردن باتری و سیستم برق ژنراتور کنید.

با اضافه نمودن مایع الکترولیت به باتری می‌توان آن را به حالت استاندارد تایید شده شرکت رساند. همچنین با استفاده از محلول نوشابه و آب جوش امکان تمیز کردن رسوب روی باتری را خواهید داشت. مراقب باشید که این محلول با مایع الکترولیت قاطی نشود.

در ایام سرد سال برای روشن کردن موتور ژنراتور باید از هیتر یا گرمکن استفاده شود. در صورت استارت ناموفق، اجازه شارژ دوباره باتری را داده و سپس مجدداً تلاش کنید.


مطلب پیشنهادی: خرید ژنراتور برق سه فاز


آزمایش کارکرد دیزل ژنراتور

بعد از انجام تمامی مراحل بالا، یک آزمایش کوتاه‌مدت از روند روشن بودن موتور انجام دهید. توجه‌ کنید هیچ بار اضافه‌ای به موتور آورده نشود. به‌طور تدریجی قدرت موتور را به 70 درصد توان نهایی رسانده و تا زمان رسیدن به دما مورد نیاز موتور، این عمل را ادامه دهید.

بعد از آزمایش کارکرد و خاموش کردن موتور، جهت جلوگیری از تعمیر و نگهداری دیزل ژنراتور، موارد زیر را مورد بررسی قرار دهید:

درجه روغن، میزان سوخت و مایع‌ خنک‌کننده

نشت داشتن موتور، شلنگ‌ها، اتصالات و بست‌ها

وضعیت شل یا سفت بودن تسمه پروانه

آب بندی دیزل ژنراتور

انجام درست عمل آب‌بندی موتور در زمان راه‌اندازی اولیه و حتی راه‌اندازی پس از تعمیر دیزل ژنراتور، موجب افزایش بهره‌‌وری ژنراتور خواهد شد. برای آب‌بندی دیزل ژنراتور بهتر است مدت زمان 10 الی 20 ساعته در نظر گرفته شود. در فواصل زمانی کوتاه موتور را خاموش کرده و بخش‌های مختلف موتور بررسی کنید. در صورت رویت هر گونه مشکل، آن را با کمک افراد متخصص مرتفع نمایید.

موارد ایمنی

دیزل ژنراتور یک موتور برق سه‌فاز است. در حالت روشن موتور نباید هیچ سیم، ترمینال، آفتومات و دینامی از سیستم برق ژنراتور جدا گردد. بررسی‌ شل شدن یا زنگ‌زدگی سیستم برق نیز بر عهده تیم فنی و اپراتور است.

تمام موارد گفته شده در تعمیر و نگهداری دیزل ژنراتور باید با دقت بالایی صورت پذیرد. در صورت بروز هرگونه ایراد، موتور برق را خاموش کرده و با اطلاع افراد متخصص، عیب را رفع کنید.

تعمیر دیزل ژنراتور

حتی با انجام درست مراحل نگهداری از موتورهای دیزل قطعاً بعد از گذشت مدت زمانی برخی از قطعات دچار آسیب فیزیکی خواهند شد. در این حالت برای استفاده از تمام قدرت موتورهای دیزلی به تعمیر دیزل ژنراتور نیاز است. جهت انجام تعمیرات از افراد باتجربه و کاربلد در تعمیر دیزل ژنراتور بهره ببرید.

همچنین از لوازم اصلی، استاندارد و تایید شده از سوی شرکت سازنده به‌عنوان قطعات یدک جهت تعمیر و نگهداری دیزل ژنراتور استفاده کنید. در صورت مصرف قطعات نامناسب ممکن است قطعات مهم‌تر ژنراتور دچار آسیب جدی گردد.


مطلب پیشنهادی: پرکینز



حفظ سلامت مولد دیزل

تخصص، لازمه حفظ سلامت موتور برق‌های دیزلی در تعمیر و نگهداری دیزل ژنراتور است. آموزش صحیح اپراتور راه‌انداز، دانش به‌روز تیم فنی و تهیه لوازم یدک مصرفی به‌صورت استاندارد افزایش بهره‌وری دیزل ژنراتورها را در پی دارد.

اگر دیزل ژنراتور مجموعه شما در بازه‌های زمانی زودتر از حالت طبیعی دچار خرابی می‌گردد؛ به‌دنبال ریشه سهل‌انگاری حداقل یکی از سه بخش: اپراتور راه‌انداز، تیم فنی شرکت یا تامین‌کننده تجهیزات یدک مورد نیاز دیزل ژنراتور باشید. جهت رفع چنین مشکلی از افراد متخصص و با دانش برای تعمیر دیزل ژنراتور مجموعه خود بهره ببرید. با انجام این کار راندمان کاری خود را بالا برده و از میزان هزینه‌های اضافی مجموعه کاسته خواهد شد.


"تیم انرژی گستر سعدی با اتکا بر دانش، تخصص و بهره مندی از نیروهای متخصص و متعهد خود، پاسخگوی نیازمندی های مشتریان در زمینه مشاوره خرید، طراحی، تامین، نصب، راه اندازی و ارائه خدمات پس از فروش از قبیل سرویس و نگهداری میباشد."

جهت دریافت مشاوره تخصصی رایگان، با ما تماس بگیرید. 02133945703-4

saadico