موتور برق گازوئیلی


موتور برق گازوئیلی

در تعریف موتور برق می‌توان گفت دستگاهی است که برای تامین همیشگی برق مورد نیاز تجهیزات الکتریکی حساس استفاده می‌گردد. این موتور برق‌ها معمولاً در ظرفیت‌های کوچک تولید می‌گردند که وجه تمایز آنها را می‌توان ظرفیت موتور، نوع سوخت موتور و همینطور شرکت تولید کننده آنها دانست. یکی از انواع موتور برق را می‌توان موتور برق گازوئیلی یا دیزلی دانست که با کمک احتراق موجب تولید برق می‌گردد. به طور کلی این موتور برق را دستگاهی می‌دانند که باعث می‌شود نیروی مکانیکی به برق تبدیل گردد. معمولاً از آنها برای دسترسی همیشگی به برق در زمان‌های ضعیف بودن جریان برق یا عدم دسترسی به برق شهری استفاده می‌کنند. امروزه از موتور برق‌ها برای مصارف خانگی نیز استفاده خواهد شد و معمولاً به عنوان یک پشتیبان ضروری برای تامین برق ساختمان در هنگام قطعی برق استفاده می‌گردد. در این مطلب قصد داریم که در مورد موتور برق گازوئیلی اطلاعاتی در اختیار شما دوستان عزیز قرار دهیم با ما همراه باشید.

موتور برق گازوئیلی چیست؟

در واقع موتور برق گازوئیلی یا دیزلی را نوعی از ژنراتورهای تولید برق می‌دانند که در این موتور برق‌ها برای تولید برق از سوخت‌های دیزلی مانند گازوئیل استفاده می‌کنند. موتور برق دیزلی کارکردی مانند موتورهایی که در خودروهای سنگین نصب شده است دارد و معمولا به کمک فشرده سازی هوا در سیلندر ها عمل احتراق در آنها صورت می‌گیرد. دیزل ژنراتور ایمن موتور برق‌ها از یک آلترناتور و یک موتور دیزلی تشکیل شده است پس می‌توان گفت کارکرد سیستم احتراق آن تراکمی است.

صدای موتور برق گازوئیلی

موتور برق‌های بنزینی نسبت به موتور برق‌های گازوئیلی صدای کمتری دارند و دلیل صدای موتور برق گازوئیلی را می‌توان نوع سوخت این موتور برق و همچنین اشتعال آن دانست. بنابراین موتور برق‌ دیزلی یا گازوئیلی با صدای بالاتری نسبت به موتور برق بنزینی کار خواهند کرد. معمولا صدای موتور برق‌های بنزینی بین ۶۵ تا ۷۵ دسی بل است و صدای موتور برق‌های گازوئیلی یا دیزلی بین ۶۵ تا ۸۰ دسی بل است. به همین دلیل است که در بعضی از مکان‌ها که میزان صدا نباید بیشتر از حد مجاز باشد، موتور برق‌های بنزین را گزینه مناسب‌تری از موتور برق‌های گازوئیلی می‌دانند‌.

موتور برق گازوئیلی کم صدا

همان طور که گفته شد صدای بلند و ناهنجار موتور برق گازوئیلی یک مشکل اساسی به شمار می‌رود. اما سازندگان این موتور برق تلاش کرده‌اند تا راه حلی مناسب برای رفع این مشکل ارائه دهند که صدای آنها تا حدودی کاهش پیدا کند. در زیر سعی کرده‌ایم راه حل‌های مناسب ارائه شده برای کم کردن صدای موتور برق گازوئیلی را برای شما نیز توضیح دهیم.

استفاده از کانوپی

اولین روش برای کم کردن صدای آن استفاده از محفظه‌های فلزی است. این محفظه‌ها به گونه‌ای طراحی گردیده‌اند که عایق صدا هستند تا باعث کاهش صدای موتور برق دیزلی گردند. البته این محفظه‌های عایق صدا که به آنها کانوپی گفته می‌شود سنگین هستند پس موجب می‌گردند تا وزن موتور برق افزایش پیدا کند. اما به هرحال گزینه مناسبی هستند تا صدای ناهنجار موتور برق‌های دیزلی بسیار کاهش پیدا کند.

ساخت اتاقک مخصوص

روش دیگری که سازندگان موتور برق دیزلی برای کاهش صدای موتور برق‌ها پیشنهاد می‌کنند ساخت اتاقک‌های مخصوص یا استفاده از آن در فاصله مناسب که بیش از ۷ متر می‌باشد است. البته برای ساخت اتاقک عایق صدا باید به یک نکته بسیار مهم دقت کنید و آن این است که جهت پیشگیری از داغ شدن موتور یا خفگی آن باید حتماً برای تنفس موتور برق گازوئیلی راه جریان هوا مشخص گردد.

چگونگی کارکرد موتور برق گازوئیلی

همان طور که گفته شد این موتور برق به وسیله احتراق داخلی کار می‌کند. این کار با کمک سیلندر پیستونی و همین طور احتراق متناوب انجام خواهد گردید. معمولا موتور برق‌های دیزلی دارای یک یا دو سیلندر هستند. همچنین بهتر است بدانید که موتور برق‌های دیزلی از نظر ساختار با موتور برق‌های بنزینی تنها در طراحی سیستم تنظیم سوخت و تغذیه متفاوت هستند. اما از نظر ساختاری شباهت بسیار زیادی بین موتور برق‌های بنزینی و دیزلی وجود دارد. در کل مهم ترین تفاوت آنها در سیستم احتراق و همین طور سیستم سوخت رسانی است.

در واقع موتور برق‌های گازوئیلی و بنزینی به دلیل دو عامل مهم از نظر نوع احتراق و پاشش سوخت با یکدیگر متفاوت هستند که این عوامل شامل پمپ انژکتور و سیستم جرقه زنی است.

پمپ انژکتور

در کل می‌توان گفت که وظیفه پمپ انژکتور گاز بندی محفظه احتراق و حتی پودر کردن سوخت است. در واقع یک قطعه مهم برای ایجاد فشار لازم جهت پاشش سوخت و همچنین تنظیم میزان سوخت به شمار می‌رود.

سیستم جرقه زنی

همین طور جالب است بدانید که در سیستم جرقه زنی موتور برق گازوئیلی برای فرایند احتراق از خاصیت انفجاری استفاده شده است. اما در موتور برق بنزینی احتراق با کمک جرقه زنی توسط یک شمع انجام می‌گردد.

موتور برق گازوئیلی

مزایای موتور برق گازوئیلی چیست؟

این موتور برق به شکل کاملاً مخصوصی طراحی شده است و در سال‌های گذشته کاربرد آن در زمینه‌های مختلف توسعه چشمگیری داشته است. اما به هر حال دلیل اینکه این محصول گازوئیلی تا این حد مورد توجه افراد قرار گرفته است را می‌توان مزایای فوق العاده آن دانست. در زیر چند مورد از مزایای مهم موتور برق دیزلی یا گازوئیلی را برای شما دوستان عزیز توضیح خواهیم داد با ما همراه باشید.

استحکام و دوام بالا تر نسبت به موتور برق‌های دیگر

یکی از مهم‌ترین مزایای این موتور برق را می‌توان استحکام و دوام بیشتر آنها دانست. زیرا این موتور برق‌ها دارای بدنه بسیار محکم و مقاومی هستند که دلیل آن استفاده از آلیاژ چدن است. بنابراین در صورتی که به روش‌های صحیح از این موتور برق استفاده گردد قطعا عمر بسیار طولانی‌تری نسبت به موتورهای برق‌های بنزینی خواهد داشت.

هزینه سوخته پایین

همان طور که از اسم موتور برق گازوئیلی مشخص است سوخت مورد نیاز آنها گازوئیل است. با توجه به اینکه گازوئیل را یک سوخت با قیمت مناسب و ارزان تر از بنزین می‌دانند. بنابراین استفاده از موتور برق‌های گازوئیلی هزینه بسیار پایین‌تری را برای شما به همراه خواهد داشت. به طور کلی می‌توان گفت به دلیل اینکه فشرده سازی و تراکم در درون محفظه احتراق انجام می‌گردد، این موتور برق حدود ۱۵ تا ۲۵ برابر سوخت کمتری از همتاهای بنزین سوز خود نیاز خواهند داشت. این موضوع را نیز می‌توان یک دلیل مهم برای محبوبیت موتور برق‌های دیزلی در نظر گرفت.

همچنین به دلیل اینکه این موتور برق تراکم بالایی دارد بنابراین راندمان حرارتی آن نیز بالا است. پس می‌توان گفت یک گزینه بسیار به صرفه تر و حتی مفیدتر از موتور برق‌های دیگر مانند موتور برق‌های بنزینی به شمار می‌روند.

ایجاد آلایندگی کمتر و حساسیت درجه اشتعال سوخت

یکی از مزایای مهم این موتور برق میزان ایجاد آلایندگی کمتر آنها نسبت به موتورهای بنزینی است. زیرا مصرف سوخت در آنها پایین‌تر است پس آلاینده‌های کمتری نیز تولید خواهد کرد. همچنین میزان آلایندگی گازوئیل نسبت به بنزین پایین‌تر است. علاوه بر آن طراحی موتور برق‌های دیزلی به گونه است که میزان آلودگی‌های ایجاد شده را به حداقل می‌رسانند.

اگر این موضوع را به صورت علمی بخواهیم توضیح دهیم بهتر است بدانید که بنزین دارای درجه اشتعال ۲۰ درجه سانتیگرادی است. در صورتی که درجه تبخیر گازوئیل را می‌توان حدود ۸۰ درجه سانتیگراد بیان کرد. در نتیجه خاصیت احتراق گازوئیل بسیار کمتر از بنزین است.

امن‌تر بودن نگهداری سوخت گازوئیل

گازوئیل را می‌توان یک سوخت ایمن‌تر و امن‌تر نسبت به بنزین دانست. زیرا درجه اشتعال آن بالاتر است. پس احتمال آتش گرفتن آن نیز کم خواهد گردید. البته با توجه به اینکه همه موتور برق‌ها باید سوخت ذخیره شده داشته باشند پس نگهداری از گازوئیل نیز ساده‌تر از بنزین خواهد بود.

انواع کاربرد موتور برق گازوئیلی

موتور برق های گازوئیلی با توجه به توان خروجی موتور، برند، مدل و اینکه چند فاز است کاربردهای مختلفی دارد. معمولاً موتور برق‌های دیزلی به گونه‌ای طراحی گردیده‌اند که قدرت بسیار بالایی برای تولید برق دارند. بنابراین برای کارکردهای متفاوتی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته طراحان این موتور‌ برق‌ها بسیار توانمند هستند و برای فعالیت‌های سبک و سنگین به صورت جداگانه موتور برق‌هایی در ابعاد و اندازه‌های مختلف طراحی کرده‌اند. از جمله کاربردهایی که این موتور برق دارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده برای مصارف خانگی

امروزه موتور برق های گازوئیلی در ابعاد کوچک‌تر و اندازه‌های تک سیلندری تولید گردیده‌اند که مناسب برای فعالیت‌های سبک هستند. این موتور برق‌ها معمولاً برای مصارف خانگی مورد استفاده می‌گیرند.

  • مناسب برای مکان‌های دور از دسترس

زمانی که افراد در مکان‌های دور از دسترس برای انجام فعالیت‌های حرفه‌ای خود قرار می‌گیرند نیاز به موتور برق‌هایی خواهند داشت. موتور برق های گازوئیلی یک گزینه مناسب برای این مکان‌ها به شمار می‌رود. زیرا این موتور ‌برق به گونه‌ای طراحی شده است که می‌توان به صورت طولانی مدت از آن استفاده کرد. همچنین به دلیل مصرف پایین سوختی که دارد نیاز به تامین مداوم سوخت را کاهش می‌دهد. علاوه بر آن همان طور که گفته شد گازوئیل یک سوخت امن و ایمن به شمار می‌رود که نگهداری آن خطر کمتری دارد.

  • مناسب برای پوشش برق ضروری

بسیاری از افراد دارای مشاغلی هستند که باید مداوم برق آنها تامین گردد. بنابراین استفاده از موتور برق گازوئیلی می‌توانند یک گزینه مناسب برای تامین برق ضروری آنها به شمار رود. همچنین شما می‌توانید با تنظیم استارت‌های الکتریکی زمانی که دچار قطعی شبکه برق می‌گردید به صورت اتوماتیک از این موتور برق‌ها استفاده کنید.

"تیم انرژی گستر سعدی با اتکا بر دانش، تخصص و بهره مندی از نیروهای متخصص و متعهد خود، پاسخگوی نیازمندی های مشتریان در زمینه مشاوره خرید، طراحی، تامین، نصب، راه اندازی و ارائه خدمات پس از فروش از قبیل سرویس و نگهداری میباشد."

جهت دریافت مشاوره تخصصی رایگان، با ما تماس بگیرید. 02133945703-4

saadico