همه چیز درباره دیزل هواخنک


در این مقاله از سایت سعدی درباره دیزل هواخنک توضیح دادیم همراه ما باشید.


دیزل هواخنک چیست؟

دیزل هواخنک سال ‌هاست که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند و دارای سابقه اطمینان طولانی هستند که به راحتی سازگار و نسبتاً ارزان هستند. قدرتی که دیزل هواخنک تولید می کنند، از نظر نگهداری و هزینه های اولیه، یکی از محبوب ترین گزینه ها برای تولید برق در سراسر جهان تبدیل شده است.

تاریخچه تولید دیزل هوا خنک

تاریخچه تولید دیزل هوا خنک به جنگ جهانی دوم بر می‌گردد. یعنی وقتی که هیتلر به کشور شوروی حمله کرد. در این زمان به دلیل این که دمای هوا بسیار پایین بود و به زیر صفر درجه می‌رسید ماشین‌های جنگی که دارای سیستم آب خنک بودن دچار مشکل می‌گردیدند و از کار می‌افتادند. در نتیجه لشکر از پیشروی باز می‌ماند که در نهایت هیتلر دستور به ساخت ماشین‌های داد که نیازی به رادیاتور نداشته باشند تا به کمک آن‌ها بتوانند به راحتی به کشور شوروی نفوذ کنند. در نتیجه دیزل هوا خنک اختراع شد و خیلی سریع به تولید انبوه رسید و پس از آن از این سیستم در صنایع مختلف استفاده شد.

مطلب پیشنهادی: دیزل ژنراتور بالدوین


مزایای دیزل هواخنک


کاهش هزینه های نگهداری


دیزل هواخنک به قطعات خنک کننده نیاز دارند. دیزل هواخنک فاقد پمپ آب، رادیاتور و و در ساختمان خود هستند و به دلیل کمبود مایع خنک کننده و رادیاتور، در مناطق گرمسیری شاهد تبخیر آب و در مناطق سردسیر یخ زدگی آب رادیاتور نخواهیم بود و به دلیل کمبود اجزاء. پمپ آب و رادیاتور هزینه های تعمیر و نگهداری دیزل ژنراتور را کاهش می دهد.



طراحی موثر

تمام ژنراتورهای مورد استفاده نیاز به یک جزء خنک کننده و اصلی دارند که تاثیر بسزایی دارد.

دیزل هواخنک نیازی به پمپ آب، رادیاتور، دماسنج یا شلنگ ندارند. هیچ مبردی برای انجماد، نشت، تبخیر، جوشیدن، آلوده کردن یا خوردگی سیستم خنک کننده وجود ندارد.



از آنجایی که سیستم خنک کننده بدون عارضه است، به تعمیر و نگهداری کوتاه مدت کمتری نیاز دارد، کمتر مستعد خرابی گسترده سیستم است و زمان خرابی کلی را کاهش می دهد. به دلیل اینکه در دیزل هواخنک سیستم رادیاتور هوا وجود ندارد، هزینه های بسته بندی و حمل و نقل تولید در دیزل هواخنک کاهش یافته و فضای کمتری برای تامین این واحد مورد نیاز است.


استفاده از سوخت دیزل

ژنراتورها از گازوئیل به عنوان منبع سوخت مورد استفاده استفاده می کنند و از سوخت کمتری نسبت به واحدهای گاز طبیعی استفاده می کنند. سوخت دیزل هواخنک نسبت به سایر منابع سوخت ایمن تر است و به راحتی در محل در دسترس است. (ساخت و ساز، نظامی، کشاورزی و ...)


طراحی انعطاف پذیر

دیزل هواخنک به دلیل قابلیت اطمینان و طراحی ساده می توانند در کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار گیرند. در اغلب موارد، عملیات حیاتی طولانی مدت مانند زیردریایی ها و ناوبری و فانوس دریایی یا تجهیزات ارتباطی از دیزل هواخنک می شود.


تیم های واکنشی که در مناطق بحرانی کار می کنند معمولاً از دیزل هواخنک سبک وزن و قابل حمل هواخنک استفاده می کنند. آتش سوزی، سیل، ریزش بهمن یا زلزله اغلب با آوار و گرد و غبار همراه است که می تواند سایر ژنراتورها را بسیار ساده تر از دیزل هواخنک کند.


میزان خرابی در بین دیزل هواخنک به دلیل ظرفیت ایستادن آنها بسیار کمتر است. دیزل هواخنک به دلیل سابقه اثبات شده آنها در نبرد در عملیات نظامی مورد استفاده قرار می گیرند.

همچنین میتوانید با مطالعه درباره دیزل ژنراتور ، اطلاعات خوبی درباره ژنراتور ها به دست آورید. 


راندمان عملیاتی: 

یکی از مهم ترین مزیت‌های استفاده از دیزل هوا خنک کننده نسبت به موتورها و ژنراتورهای دیگر این است که در دماهای بالا می‌توانند کار کند و به سرعت گرم گردد. این قابلیت باعث کاهش سوراخ پیستون، سیلندر یا حتی پوشش حلقه پیستون می‌گردد. 


نصب راحت: 

استفاده از دیزل هوا خنک کننده و ژنراتور‌های خنک شونده بسیار آسان می باشد و به راحتی نصب می‌گردند. همچنین دیزل‌های ژنراتور بسیار کم مستعد خرابی و لرزش هستند.


اجزای مختلف سیستم دیزل هوا خنک

در واقع دیزل هوا خنک دارای انواع مختلفی است که اجزای آن نیز با توجه به نوع سیستم خنک کننده متفاوت است. اما بهتر است بدانید که در سیستم دیزل هوا خنک قیمت‌هایی همچون پمپ آب و رادیاتور وجود ندارند. اما اعضای دیگر آن شامل موارد زیر است: 

  • فن
  • پمپ انژکتور 
  • انژکتور 
  • فیلتر سوخت 
  • لوله های سوخت 
  • سیستم خنک کننده موتور دیزل 
  • قطعات داخلی 

همچنین اسکلت موتور دیزل که شامل پیستون، سیلندر و سرسیلندر، رینگ، دنده‌ها، پمپ روغن یا اویل پمپ‌، سوپاپ، تسمه، پروانه، ترموستات، سیستم‌های ورودی هوا، شاسی فولادی نگهدارنده و سیستم‌های کمکی هستند.

چگونگی کارکرد دیزل هوا خنک: 

در کل می‌توان گفت طراحی دیزل هوا خنک به صورت V شکل یا تخت انجام گرفته است. زیرا این طراحی باعث ,گردیده تا سیلندرها از دیگر فاصله بیشتری پیدا کنند. در نتیجه جدیان هوا راحت‌تر به هر سیلندر می‌رسد. پس عملیات خنک کاری بهتر انجام می‌گیرد. علاوه بر آن در اطراف هر یک از سیلندرها پره‌های نیر طراحی گردیده است که باعث می‌گردد سطح تماس هوا با هر یک از سیلندر‌ها افزایش پیدا کند. همچنین انتقال حرارت نیز راحت تر صورت خواهد گرفت. البته برای این که عملیات خنک کاری با کمک هوا بهتر انجام گردد باید هوا به کمک فن فشرده گردد. به همین دلیل فن را درون یک محفظه طراحی کرده‌اند تا هوای فشرده شده با کمک این محفظه به نواحی که باید خنک گردند هدایت شود. توجه داشته باشید این سیستم علاوه بر آن که سیلندرها را پوشش می‌دهد باید خنک کننده روغن را نیز تحت پوشش قرار دهد و بتواند هوا را به قسمت رادیاتور روغن نیز برساند تا خنک کاری در این بخش نیز انجام گردد.

  • نکات مهم
هر دو نوع سیستم موتور دیزلی یعنی هم سیستم خنک کننده هوا و خنک کننده مایع نیاز به هوای تازه و تمیز برای شروع دارند.
به طور کلی ژنراتور هایی که ساخته می‌شوند همه به صورت یکسان تولید نمی‌گردند پس به شما توصیه می‌کنیم ابتدا تحقیق کنید. سپس با توجه به تحقیقات و دستگاهی که نیاز دارید خرید نمایید. همچنین برای خرید باید به قیمت و مدت زمان استفاده از موتور دیزلی خنک شونده نیز دقت کنید تا بهترین نوع دیزل هوا خنک را انتخاب کنید. 
البته تمام ژنراتورهایی که مورد استفاده قرار می‌گیرند باید قبل از انتخاب توسط متخصص با تجربه در این زمینه چک گردند و ابتدا مورد بررسی قرار بگیرند تا استانداردهای کاری به طور کامل در آن ها تنظیم گردد. 


"تیم انرژی گستر سعدی با اتکا بر دانش، تخصص و بهره مندی از نیروهای متخصص و متعهد خود، پاسخگوی نیازمندی های مشتریان در زمینه مشاوره خرید، طراحی، تامین، نصب، راه اندازی و ارائه خدمات پس از فروش از قبیل سرویس و نگهداری میباشد."

جهت دریافت مشاوره تخصصی رایگان، با ما تماس بگیرید. 02133945703-4

saadico